معرفی مکاتب اخلاقی و جایگاه آن

اختیار انسان ایجاب می کند انگیزه های متفاوت بر وجود او حاکم بوده و  در هر موقعیتی بین چندین فعل یکی را بتواند انتخاب نماید.ازمیان آن افعال، فعلی که در کمال آگاهی و آزادی از انسان سر بزند و تحسین برانگیز باشد فعل اخلاقی است .
شناخت این فعل  در بعضی موارد ساده است اما در بسیاری از موارد زندگی ، خصوصا وقتی در تعارض با مسئولیت های فردی و اجتماعی ، بین حفظ حقوق خود و دیگران هدف هجوم محرک های گوناگون قرار می گیرد ، تشخیص آن دشوارمی گردد.
لذا مکاتب مختلف اخلاقی در طول تاریخ به منظور تبیین فعل اخلاقی و ارائه ملاک هایی برای تمایز آن از فعل عادی شکل گرفته است .در یک مرحله تاریخی ظهور این ملاک های پراکنده مباحث دیگری همچون میزان تأثیر سلیقه ها در تعیین فعل اخلاقی ، معنا و مفهوم خوب و بد ، قدرت شناخت عقل انسان نسبت به خوبی و بدی ، توانایی بالقوه یا بالفعل عقل در این شناسایی طرح می گردد . این نکات موجب مناقشات بسیاری در طول تاریخ گشته و تلاش های زیادی را به خود معطوف داشته است . اگرچه حاصل این تلاش ها تولید علوم مختلفی همچون فلسفه اخلاق ، اخلاق هنجاری ، اخلاق نظری ، اخلاق توصیفی ، فلسفه علم اخلاق و .. گشته است . اما در زمینه تعیین ملاک فعل اخلاقی شاهد پیچیدگی و درهم تنیدگی شدید مباحث و پراکندگی بسیار آنها هستیم . 
خصوصا بعد از رنسانس که تلاش در بازنگری معارف بشری و سامان دادن اخلاق مستقل از دین و به اصطلاح سکولار صورت می گیرد . این پراکندگی به اوج خود می رسد .
برخی از مکاتب به مبدأ انجام فعل یعنی عقل ، اراده ،احساسات و عواطف توجه نموده و ملاک را از میان آنها برگزیده اند و برخی دیگر نتیجه واثربرای فرد انسان،  یا جامعه توجه آنها راجلب نموده که آنهارا مکاتب غایت گرا یا نتیجه گرا می گویند وهر یک ازاین مکاتب یکی ازاین آثار را هم چون لذت،قدرت ،سودو کمال  ملاک فعل اخلاقی دانسته اند گروهی از فلاسفه اخلاق اصرار داشتند که بدون توجه به غایت و نتیجه فعل یا محرک آن ، باید بر خود فعل و خوبی و بدی ذاتی آن تأکید نمود. این گروه را وظیفه گرا نامیده اند و بسته به این که فعل از چه لحاظی مورد توجه قرار گیرد یا چه مرجعی آن را مورد شناسایی و تأیید قرار دهد مکاتب متنوع وظیفه گرایی همچون اخلاق کانتی ،اگزیستانسیالیستی ، متافیزیکی و ... در تاریخ فلسفه شکل گرفته است . گروه دیگر مبنای فعل اخلاقی را فضیلت اخلاقی دانسته اندوفعل اخلاقی  رافعلی می دانند که از انسان فضیلت مند صادر شود،وبعضی هم چون وظیفه گرایان نتیجه گراجهت حل مشکلات دوملاک را با هم درآمیخته اند.
لذا باچند نحله مهم اخلاقی شامل غایت گرا، وظیفه گرا ، فضیلت گرا  و .. روبروهستیم.