بیماری های مناطق فقیر شهری

قبل از اپیدمی ایدز ، سل اصلی ترین عامل مرگ در میان جوانان کشورهای توسعه یافته بود. اثر متقابل ایدز و سل و مقاومت دارویی چندگانه در برابر سل ، نگرانی هایی درباره بازگشت سل ایجاد کرده است که در کشورهای جهان سوم از میان هر چهار نفر ، عامل مرگ یک نفر است . تراکم بالای جمعیت فقیر شهری به صورت بالقوه در خطر است. همچنین شرایط محیط زیست اجتماعی در این مناطق موجب بروز یا ظهور دوباره بیماری های واگیر دار مانند مالاریا، فیلاریازیس، تب دانگ و تیفوس شده است به دو مثال زیر در این زمینه توجه کنید :‌
در چتپور ، منطقه حاشیه نشینی شهر اله آباد با جمعیت 500نفر در سال 1984، پنجاه و پنج درصد کودکان و چهل و پنج درصد بزرگسالان دچار عفونت کرم روده بودند ، در زمان جمع آوری آمار، 60 درصد آنها دچار خارش بودند. غذای اکثر ساکنین کمتر از 1500کالری در روز بود . در میان نوزادان و کودکان زیر چهار سال، نود درصد مصرف به طور قابل توجهی کمتر از حداقل های ضروری بود. در طول دوره چهار ده ساله ، مرگ 143 کودک ثبت شد. مالاریا عمده ترین دلیل مرگ شناخته شده بود و بعد از آن کزاز ، سوانح رانندگی و سوختگی ، و اسهال ، دیفتری و وبا قرار داشتند. ساکنان این مناطق در معرض سیل ناشی از باران های فصلی و کمبود زه کشی بودند که باعث ایجاد دریاچه های آب راکد در اغلب زمان های سال بود.  دو لوله ثابت آب آشامیدنی ساکنان را تأمین می کردند و هیچ امکانات عمومی برای سلامتی و یا جمع آوری زباله های خانوار ها نبود.
در سان مارتین ، محله حاشیه نشین اطراف مرکز شهر بوینس آیرس ( کارد 25.3 را ببینید) ، آزمایش های بالینی روی نمونه کوچکی از ساکنان ، نشان دادکه بیش از نیمی از آنها به عفونت کرم روده مبتلا هستند. بسیاری از کودکان کمبود وزن داشتند  و از سوء تغذیه گسترده به خصوص در زمینه پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی رنج می برند.  آزمایش های فیزیکی روی یک نمونه بزرگتر نشان داده پانزده درصد کودکان التهاب تنفسی دارند ، از هر چهار مرد یکی و از هر ده زن یک نفر به برونشیت مزمن مبتلا است . اسهال به خصوص در تابستان از مشکلات اصلی است . اگر چه شصت درصد ساکنان از آب لوله کشی استفاده می کردند – باوجودی که ساکنان در کنار چشمه آب معدنی بوند – کیفیت آب اغلب نامناسب است و بسیاری از خانواده ها نیم توانند هزنیه حمل آب به خانه خود را بگردازند.  بیشتر از چهل درصد کسانی که به آب لوله کشی دسترسی دارند، از آب چاه نیز استفاده می کنند. آزمایش کیفیت آب نشان داد که اولین سطح آب زیرزمینی حاوی آلودگی های باکتریایی است . هیچ زه کشی در کنار زه کشی باز ساکنان وجود ندارد.   
در کنار مشکلات سلامت جسمی ، سختی های اجتماعی و فیزیکی باعث افزایش سختی موقعیت افراد فقیر شده است. استرس مزمن کسانی که نگران ناامنی های شغلی، مسکن و یا بدی های خود هستند و کسانی که درجامعه احساس بی ارزشی و بیگانگی دارند ، احتمالا میزان افسردگی، خیانت، ناامیدی، جمع گریزی را افزایش داده است .